چرا پردازش سیگنال شغل آینده است؟

 

 

زمانیکه درباره مسیر شغلی تصمیم­ گیری میکنید، احتمالا تمهیدات مختلفی را در ذهن در نظر میگیرد. شما میخواهید مجموعه مهارت هایی را داشته باشید که برای آن تقاضای وسیعی در صنایع در حال رشد وجود داشته باشد. همچنین شما میخواهید مطمئن باشید که تخصص تان در سالهای پیش رو و زمانیکه هوش مصنوعی و اتوماسیون بسیاری از مشاغل را متحول کردند، با فناوری روز مرتبط باقی بماند. در نهایت، افرادی که اکنون در حال ورود به نیروی کار تخصصی هستند، به طور روز افزونی خواهان کار در حوزه­ هایی هستند که تاثیرگذاری اجتماعی مثبتی دارند. بنابراین، آیا راهی وجود دارد که بتوان تمام این نیازها و خواسته ­ها را در قالب یک انتخاب شغلی بدست آورد؟ بله، اگر شما تصمیم بگیرید که مهندس پردازش سیگنال بشوید!

پردازش سیگنال – فناوری توانمند برای تولید، تبدیل، استخراج و تفسیر اطلاعات از سیگنالهای الکتریکی – برای تلفنهای هوشمند ما و ابزارهای پوشیدنی ضروری است. همچنان که در آخرین فناوریهای مرتبط با مراقبت پزشکی، دوربینهای دیجیتال و دستیارهای دیجیتال نیز استفاده میشود. با توجه به قدرت عظیم نهفته در پردازش سیگنال، چندان دشوار نیست که بتوان مسیر شغلی ایده­آل درون آن را برای شخصی که علاقمند به علوم، فناوری و یا ریاضیات است و میخواهد دنیا را تغییر دهد، پیدا کرد. یک شغل در حوزه پردازش سیگنال میتواند از سه جنبه اهمیت داشته باشد:

 

  • پردازش سیگنال نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا میکند

برخلاف بسیاری از حوزه­ های مطالعاتی، در پردازش سیگنال، شغل های آینده بر اساس یک حوزه تخصصی تعریف نشده و به آن محدود نمی شوند. سیگنالها برای انتقال اطلاعات تقریبا در تمامی حوزه ­های کاری قابل تصور، استفاده میشوند. آنها به طور گسترده­ای در صنعت مراقب پزشکی که رشد بالایی را در سالهای آتی خواهد داشت، به کار میروند. پردازش سیگنال برای استفاده از اشعه ایکس، تصاویر ام آر آی و سی تی اسکن ضروری است و این امکان را فراهم می­آورد که تصاویر بوسیله تکنیکهای پردازش داده پیچیده تحلیل و رمزگشایی شوند. سیگنالها در امور مالی جهت ارسال پیغامها و تفسیر داده­ های مالی نیز استفاده میشوند. از این طریق فرآیند تصمیم ­گیری در تجارت و اوراق بهادار سهام شرکتها ساده ­تر میشود. بسیاری از فیلمهای جدید سینمایی با محتوای حیرت­ انگیز از طریق پردازشهای چندگانه تصاویر در دوربینهای دیجیتال میسر شده­اند و این حوزه سرگرمی را برای متخصصان آن بسیار جذاب و سودآور کرده است. و صد البته، صنعت پویای تجهیزات الکترونیکی مصرفی که شامل تلفنهای هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و دستیارهای دیجیتال خانگی میشود، نمیتواند بدون مهندسان پردازش سیگنال وجود خارجی داشته باشد. به طور کلی، هر صنعتی که شما به آن علاقمند هستید احتمالا از پردازش سیگنال استفاده میکند

 

  • پردازش سیگنال فناوری آینده است

بسیاری از افراد جوان، علاقمند به چگونگی اثرگذاری فناوری بر روی موقعیتهای شغلی آینده هستند. در این راستا، باید در جهت جریان موج تغییرات و نه در خلاف جهت آن حرکت کرد. به همین دلیل توانمندی های پردازش سیگنال و فناوری نهفته در نوآوریهای جدید باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند. به عنوان مثال، آخرین پیشرفتهای مراقبت پزشکی توسط مهندسین پردازش سیگنال فراهم شده است که در حال توسعه راهکارهایی برای پردازش سریعتر و دقیقتر تصاویر پزشکی هستند. صنعت فیلم سازی هالیوود به دنبال بهترین متخصصان در حوزه پزدازش تصویر برای تولید به یادماندنی­ترین و هیجان انگیزترین فیلمها است. و در دره سیلیکون، شرکتهای با فناوری بالا دائما به دنبال متخصصین در حوزه پردازش سیگنال هستند تا برای تولید آخرین محصولات و پلتفرمها از آنها بهره گیرند. اینها صنایع رو به رشد اقتصاد مدرن هستند و پردازش سیگنال مجموعه مهارتهای آنها به حساب می­آید.

 

  • پردازش سیگنال میتواند برای اهداف اجتماعی در نظر گرفته شود

دسترسی محققان و سیاستمداران به داده­های مرتبط و مورد نیاز، میتواند کاربردهای مختلفی همچون بررسی نابرابریهای اجتماعی، بوجود آوردن اقتصاد بهتر و مقاوم­تر و همچنین مبارزه با معضلات اجتماعی داشته باشد. پردازش سیگنال امکان توسعه قدرت محاسباتی و ذخیره‌­سازی داده­ها را فراهم می­آورد که باعث میشود مهندسی پردازش سیگنال عضو لاینفکی از فرآیند بررسی و حل مشکلات بزرگ دنیای امروز باشند. یک شغل در این حوزه کاری تنها در مورد فرصتهای کاری یا محافظت از شغل فعلی در مقابل اتوماسیون نیست بلکه در رابطه با نحوه بهبود دنیای اطراف ما است.

تنوع، میزان مرتبط بودن و اهمیت پردازش سیگنال آن را به عنوان حوزه ایده­آل برای مطالعه و دنبال کردن آن به عنوان یک حرفه و شغل مطرح میکند. در دنیایی که روز به روز در حال توسعه بیشتر در حوزه دیجیتال شدن است، شما میتوانید هر چیزی را امکان پذیر کنید.

 

 

 

 

 

منبع: www.signalprocessingsociety.org