چیزهایی که میبایست درباره تاثیر فناوری پردازش سیگنال بر تلویزیون بدانیم

 

 

نوع برنامه­ های تلویزیونی و کیفیت آنها از زمانی که اولین بار تلویزیون اختراع شد، به طور نمایی توسعه پیدا کرده است. اما مفهوم اصلی تماشای تلویزیون چندان تغییر نکرده است. ما تصاویر ویدئویی را به صورت پخش زنده یا ضبط شده در دو بعد تماشا میکنیم و به عنوان تماشاگر آنچه را که پخش کننده سیگنال میفرستند باید ببینیم. اما اگر بتوان این رویکرد را تغییر داد با چه وضعیتی مواجه خواهیم بود؟ این امکان از طریق پردازش سیگنال به زودی میسر خواهد شد.

 

 

فناوری پردازش سیگنال در تلویزیون با زاویه دید آزاد یا FVT

 

تلویزیون با زوایه دید آزاد، پیشرفتی بزرگ در حوزه سرگرمی است. در ابتدای سال جاری میلادی، کمپانی ژاپنی KDDI که در حوزه مخابرات فعال است، به همراه شرکت سامسونگ موبایل، یک بازی بیسبال را در قالب فناوری FVT به صورت زنده و از طریق گوشی های هوشمند تلفن همراه پخش کردند. با استفاده از 16 دوربین ثابت جدا از هم، KDDI و سامسونگ یک دید پانورامایی یکپارچه را که برای نشان دادن رخدادهای ورزشی از زوایای مختلف به بیننده ایده آل است، بوجود آوردند. این تکنیک پخش تلویزیونی که از طریق فناوری پردازش سیگنال میسر شده است، به دوربینها این امکان را میدهد که از محدودیتهای زاویه دید خود فراتر رفته و به تبادل تصاویر با یکدیگر بپردازند و تصور ایجاد یک تصویر پیوسته بدون قطع شدگی را ایجاد کنند. بنابراین، فناوری FVT تجربه تماشای تلویزیون را تغییر خواهد داد.

 

 

جهت یابی آزاد

 

اکثر ما با دید خیابانی گوگل در نقشه آن آشنا هستیم و میدانیم که این زاویه دید جدید چگونه امکان حرکت آزاد در یک منطقه را طوری ایجاد میکند که گویا خود در آن هستیم. در حالیکه این نمای خیابانی از طریق ثبت تصاویر توسط دوربین متحرک به دست آمده است، فناوری FVT به همین شکل امکان تماشای تصاویر متحرک ویدئویی را فراهم میکند و حضور فیزیکی مجازی ما را در آن ناحیه به واقعیت نزدیکتر میکند. چنین چیزی به کمک داده های ویدئویی دریافت شده به صورت همزمان از چندین دوربین ثابت که به طور مشخصی در محیط مورد نظر آرایش یافته اند، انجام میشود. این دوربینها یک میدان دید همپوشان را فیلمبرداری کرده و با تکنیکهای پردازش سیگنال زاویه دید یکپارچه مجازی را طوری بازسازی میکنند که ظاهرا دوربینی وجود ندارد. این فناوری به طور خاص در رویدادهای ورزشی مفید است. بوسیله تلویزیون، رایانه یا تلفن همراه، شما میتوانید هر مسابقه ای را از زاویه دید دلخواه تماشا کنید بدون آنکه واقعا در استادیوم باشید.

 

 

زاویه دید سه بعدی واقع گرایانه

 

حرکت در زوایای دید مختلف با استفاده از فناوری FVT‌ لزوما در فضای دوبعدی انجام نمیشود و قابل ارتقا به فضای سه بعدی هم هست. به کمک زاویه دید سه بعدی واقع گرایانه، کاربران میتوانند یک چشم انداز را از زوایای مختلف تجربه کنند و خودشان را در تماشای بازی بیسبال یا بسکتبال و یا حتی یک فیلم یا شوی تلویزیونی طوری غرق کنند که گویی بخشی از رویداد مورد نظر هستند و نه یک تماشاگر از فاصله دور. همچنان که فناوریهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ارتقا یافته (AR) بهبود می یابند، فناوری FVT به صورت زیرساختی برای تغییرات شگرف در صنعت سرگرمی در خواهد آمد.

 

 

تحول پایدار دیجیتال به کمک پردازش سیگنال

 

جهان در میانه تحولی پایدار است که تلاش میکند زندگی ما را راحت تر کند و فرصتهای بیشتری برای جذب اطلاعات بیشتر توسط ما را فراهم کند. از دستیاران دیجیتال تا فناوریهای تصویربرداری پزشکی و تا فناوری تلویزیون با زاویه دید آزاد، هر حرفه و فعالیتی در حال تغییر است. و همچون بسیاری از حوزه ها در زندگی دیجیتالی ما، فناوری پردازش سیگنال و مهندسین فعال در آن نقش مهمی در ساختن عجایب این دوره از زندگی انسان ایفا میکنند.

 

 

 

 

 

منبع: www.signalprocessingsociety.org